Eh Jauh tu?

Apa nya yang jauh?

KB, Beliat ah, jauh nya bisdia. Jauh. Tapi ke Miri, cacah cabur. Inda ku paham eh.

Kenapa kau tarus tarus kan becerita pasal KB ani?

Aku hairan bah, kenapa orang kejauhan KB ani, wal hal, kalau kan ke limbang, ke KK, ke Miri, ke Kucing, ke Singapore, ke KL, ke Thailand, ke UK atu inda jauh...

Banar jua tu, jauh. Inda jauh kan? Kalau kau belusir, balum tantu kau sampai ariatu jua.

Atu banar, tapi sebenarnya bukan pasal jauh. Pasal malas.

Eh ke sana pulang kau... Cemana pulang pasal malas... Out kau ani eh!

Orang kitani kebilangan bila di tanya apa ada di Masjid India di KL, tanya saja apa ada sana, tejawap bisdia atu, tanya apa di mana kadai mobail di Singapore, di mana kan membali udang karing di Miri. Tapi tau durang KB ah, tanah air kitani jua tu. Banyak orang sudah sampai di KB... sasat. Konpius. Inda ku paham. Kan memahami tah inda tu, sebab jawapan bisdia, selalunya "Apa ada KB kan? Sunyi atu?" Yatah silapnya tu. Bukan pasal ada kah nada kan di aga, pasal ingin tau negara kitani. Bukan kan kitani ada program Kenali Negara Kitani (KNK) ah. Bah kitani sambut lah KNK atu. Tahun dapan kan Tahun Melawat Brunei. Luangkan lah masa atu mengenali KB atau Tutong kah, maupun Temburung. Mun karang ada pelancung kan datang. Inda tau apa apa, eh membari malu eh.

Jadi orang KB inda cematu kan dengan Bandar ani?

Ah, dua kali lima, sepuluh, inda payah jawap, aku menjawapkan... Sama! Baik inda jauh tu? Yatah yang selalu ku dangar tu. Bayangkan ah. Dialog aku sama orang kitani di bandar... "Kau wang di mana kau keraja sama mana kau tinggal?" Jawapan ku "KB" "Eh jauh tu eh!" Atu yang malar ku dangar. Tampat ku tinggal, tampat ku keraja sama, tapi tatap jua jauh. Inda jauh bah, negara kitani ani damit bah masih. Inda ku ingin tu mendangar. Jauh lagi kitani ke Miri, ke Limbang, ke KK. Bejam jam, ke KB atu lebih kurang sejam, sampai tah kitani. Pemikiran kitani, yang malas atu kadang-kadang tebawai jadi alasan jauh. Sudah jauh pemikiran kitani atu, malas tah kitani ulehnya.

Tapi banar jua bah, jauh jua KB atu. Ngalih bah drive tu. Sangal badan.

Singgah bah ke Tutong, inda salah singgah. Inda keluar passport nyamu eh. Inda payah beque apa endah...

Eh kau ani, inda ku menyangkalkan banar tu, sanang ke KB atu, maupun ke Bandar. Tapi ngalih orang mana kau tau. Bagi ku jauh tu eh. Kalau keluar negeri atu lain lah hal nya. Andang orang kan makan angin.

Apa salahnya makan angin di negeri sendiri kan? Apa kurangnya negara kitani? Dari kitani mengeluarkan duit kitani di luar negeri, kenapa inda di negeri sendiri, kan orang kitani yang maju. Yang untung nya ekonomi kitani. Sebenarnya, banyak kan ku kunyanyangkan pasal isu 'Jauh' ani. Kalau kamu ada masa, fikirkan, "Jauh kah Bandar ani? Jauh kah Temburung ani? Jauh kah KB ani? Jauh kah Tutong ani?" Pikirkan baik baik, lapas atu kamu komen balik dalam blog kunyanyang ku ani... Banar kah inda jauh?

Awal awal ku membari tau kau... Jauh! Bah belanja ku makan, lapar ku ni, nasi katuk ada buka masih ni... Lapar parut ku, haus lihir ku melayan kau ani...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Makin Teruk ah?!

Soal Hati

Orang Brunei Pengamah kah Pembersih?