Perkhidmatan Awam kitani bisai kah?
Apa yang kau kunyanyangkan kali ani?
Pasal orang kitani bah, bukannya apa, pasal bunus ani bah jua yang menyebabkan ku tepikir...
Lagi-lagi bunus, apa lagi kan kau ani, macam marah saja kan orang bebunus...
Bukan ku marah. Tapikan, cemani, bunus ani banyak orang riuh, sibuk shopping, membali naendah apa... Jadinya kan, inda ku salah mengatakan, orang brunei ani banyak kerja dengan kerajaan inda?
Lurus, jadinya...
Bah liat pentadbirannya... lambat, betabiat, inda efisyen, nya orang...
Inda ku paham eh maksud mu ani...
Kalau kebanyakan orang kitani keraja sama perkhidmatan awam kitani, buleh ku angarkan dakat semua, tapi semua process betabiat... Apakan tu ertinya? Patutnya, kalau kan dikirakan, inda sepatutnya cematu kejadiannya... Ani ah, semua orang mau kana layan bisai, teratur, capat, efisyen, tapi kitani sendiri inda melayan orang cematu... Puas ku mendangar orang komplen, orang kitani ada yang kasar, malah kurang ajar, inda beektika dengan lurus... Tapi mau kana layan dengan lebih baik, padahal orang kitani jua tu bah, orang yang kitani beurusan atu, orang kitani bah, dan sebaliknya, yang kana layan atu, orang kitani jua... Tapi kenapa inda efisyen.
Cemana kau tau orang kitani inda efisyen? Pandai-pandai kau ani menuduh eh. Inda bisai perangai mu ani eh! Jangan kau pandai-pandai kan buat fitnah. Bedusa!
Tunggu dulu, dangarkan dulu. Misal kata ah, ani nah, menunggu plan rumah ku ani bah, kan labih 2 bulan ku menunggu minta 'approve' . Contohnya lagi, pasal hal ehwal pemindahan tanah kah, pasal memohon apa saja kah, ehhh banyak lagi kalau kan di list. Karang kalau ku cakapkan ah, jadi hal... Inda bebuat rumah ku karang... Atu lagi tah nah cuntuh nya orang kitani... Mengintai nyamu! Apa ni, nya orang putih, inda 'professional'. Cuntuh lagi satu ah... jangan tah jauh membual misalan, tu nah orang kitani banyak merasa cemana rasanya menunggu di hospital ah...
Semua ani, teori ganya yang kau bahas kan ani, tapi ada jua banar cakap mu atu, kalau majority orang kitani bekeraja dengan kerajaan, kenapa inda berapa efisyen, wal hal orang kitani jua pelanggannya, orang kerajaan jua. Tekad pemedulian orang ramai di laungkan, tapi inda di praktik kan. Masih banyak lagi buleh kitani persoalkan. Mungkin ada pasal birokrasi, politik opis.
Banar tu nyamu atu. Inda ku tau lah mana silapnya, adakah ani silap kitani sendiri atau silap orang yang mentadbir unit atu. Tapi kalau di pikir-pikirkan, kan halnya ah, membari malu. Membari awar bah.
Tapi jangan jua kau, sudah jua ada inisiatif untuk memperbisaikan perkhidmatan awam kitani. Pelbagai cara sudah durang buat. Tekad pemedulian atu pun salah satu inisiatif abisdia tu.
Bagus pulang tu, tapi efektif kah tu?
Entah ah, aku menunggu orang mengomen dulu.
Pasal orang kitani bah, bukannya apa, pasal bunus ani bah jua yang menyebabkan ku tepikir...
Lagi-lagi bunus, apa lagi kan kau ani, macam marah saja kan orang bebunus...
Bukan ku marah. Tapikan, cemani, bunus ani banyak orang riuh, sibuk shopping, membali naendah apa... Jadinya kan, inda ku salah mengatakan, orang brunei ani banyak kerja dengan kerajaan inda?
Lurus, jadinya...
Bah liat pentadbirannya... lambat, betabiat, inda efisyen, nya orang...
Inda ku paham eh maksud mu ani...
Kalau kebanyakan orang kitani keraja sama perkhidmatan awam kitani, buleh ku angarkan dakat semua, tapi semua process betabiat... Apakan tu ertinya? Patutnya, kalau kan dikirakan, inda sepatutnya cematu kejadiannya... Ani ah, semua orang mau kana layan bisai, teratur, capat, efisyen, tapi kitani sendiri inda melayan orang cematu... Puas ku mendangar orang komplen, orang kitani ada yang kasar, malah kurang ajar, inda beektika dengan lurus... Tapi mau kana layan dengan lebih baik, padahal orang kitani jua tu bah, orang yang kitani beurusan atu, orang kitani bah, dan sebaliknya, yang kana layan atu, orang kitani jua... Tapi kenapa inda efisyen.
Cemana kau tau orang kitani inda efisyen? Pandai-pandai kau ani menuduh eh. Inda bisai perangai mu ani eh! Jangan kau pandai-pandai kan buat fitnah. Bedusa!
Tunggu dulu, dangarkan dulu. Misal kata ah, ani nah, menunggu plan rumah ku ani bah, kan labih 2 bulan ku menunggu minta 'approve' . Contohnya lagi, pasal hal ehwal pemindahan tanah kah, pasal memohon apa saja kah, ehhh banyak lagi kalau kan di list. Karang kalau ku cakapkan ah, jadi hal... Inda bebuat rumah ku karang... Atu lagi tah nah cuntuh nya orang kitani... Mengintai nyamu! Apa ni, nya orang putih, inda 'professional'. Cuntuh lagi satu ah... jangan tah jauh membual misalan, tu nah orang kitani banyak merasa cemana rasanya menunggu di hospital ah...
Semua ani, teori ganya yang kau bahas kan ani, tapi ada jua banar cakap mu atu, kalau majority orang kitani bekeraja dengan kerajaan, kenapa inda berapa efisyen, wal hal orang kitani jua pelanggannya, orang kerajaan jua. Tekad pemedulian orang ramai di laungkan, tapi inda di praktik kan. Masih banyak lagi buleh kitani persoalkan. Mungkin ada pasal birokrasi, politik opis.
Banar tu nyamu atu. Inda ku tau lah mana silapnya, adakah ani silap kitani sendiri atau silap orang yang mentadbir unit atu. Tapi kalau di pikir-pikirkan, kan halnya ah, membari malu. Membari awar bah.
Tapi jangan jua kau, sudah jua ada inisiatif untuk memperbisaikan perkhidmatan awam kitani. Pelbagai cara sudah durang buat. Tekad pemedulian atu pun salah satu inisiatif abisdia tu.
Bagus pulang tu, tapi efektif kah tu?
Entah ah, aku menunggu orang mengomen dulu.
Ulasan